hren
 

TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ
Showtimeova serija o ženi koja nakon muževe smrti nastoji pokrpati egzistenciju putem piramidnog poslovnog sustava u koji ne vjeruje pomalo je mračan, ali i duhovito-satiričan pogled u trulež koja leži u samom srcu 'američkog sna'.

Devedesetih godina dvadesetog stoljeća posvuda su, pa čak i kod nas, veoma popularne postale firme i 'firme' koje su poslovale po modelu piramidnog financiranja. Vrlo rijetke su uspjele preživjeti - najčešće zato što su ipak donekle preobličile svoje poslovanje, no većina se pokazala kao kolosalna prevara, a neke su takve sheme čak i direktno uništile gospodarstva nekih država u istočnoj Europi, kao, primjerice, u Albaniji, koja se u drugoj polovici devedesetih zbog takvih financijskih inženjeringa našla na rubu građanskog rata. Razlog iz kojeg su takve prevarantske sheme stekle veliku popularnost u istočnoj Europi bio je taj što su nudile brzu zaradu uz minimalno ulaganje, što se posebno privlačnim činilo osiromašenom stanovništvu friško tranzicijskih zemalja. No slične piramidne prevare harače i po bogatijim zemljama - primjerice, po Sjedinjenim Državama, gdje također predatorski vrebaju pripadnike radničke i niže srednje klase - ljude koji se bore s egzistencijom i neprekidno se pitaju gdje je njihov komadić američkog sna.

Showtimeova serija 'Kako postati božanstvo u središnjoj Floridi' (On Becoming a God in Central Florida) bavi se upravo tim fenomenom. U središtu je priče Krystal Stubbs (Kirsten Dunst), mlada majka iz Orlanda, niže rangirana zaposlenica lokalnog bazenskog lunaparka i supruga agenta osiguravajućeg društva, Travisa Stubbsa (Alexander Skarsgård), koji uz posao nastoji ostvariti poslovni uspjeh putem firme Founders American Merchandise ili FAM. FAM je tipična 'piramidna' firma - trguje svim i svačim, od klozet-papira do mirisnih svijeća i sredstava za čišćenje, i to čini tako da svoje agente tjera da kupuju te proizvode pa ih onda prodaju po sve višoj i višoj cijeni po 'silaznoj liniji' - drugim, još niže rangiranim agentima. Krystal nije oduševljena Travisovim angažmanom u FAM-u - ne vjeruje u njihov poslovni model, ali još je više zabrinjava to što se njezin suprug previše troši na angažman u FAM-u i sve je umorniji. Kada Travis upravo zbog tog umora - i još jedne bizarne okolnosti - nastrada i Krystal ostane udovica, ona otkriva da se iza njegova angažmana krije još mnogo gora situacija. Opterećena dugovima zbog kojih se sa šestomjesečnom kćerkicom skoro nađe na ulici kao beskućnica, Krystal se nađe pred važnom odlukom - hoće li razotkriti FAM i njihovu prevaru ili će cijeli taj prevarantski biznis iskoristiti u svoju korist.

Cijela se priča, dakako, odvija tijekom devedesetih, što seriji daje interesantan kolorit i stil, ali i podsjeća na doba još jedne svjetske i američke recesije tijekom kojeg su pripadnici Krystaline socioekonomske skupine u Americi lakše padali žrtvama takve prevare zbog toga što su svi konstantno spajali kraj s krajem. Lociranje serije u središnju Floridu devedesetih, sa svim trošnim vodeno-zababnim parkovima, quad motorima, auto-salonima i sparno-ustajalim štihom močvarne unutrašnjosti poluotoka koji sasvim drugačije izgleda na svojoj oceanskoj obali - važno je i zbog toga što takvo okruženje još više podvlači osjećaj neuspjeha. Ondje svi stanovnici kao da više nego igdje drugdje osjećaju opresivnu čizmu američkog sna i onu podcjenjivačku sintagmu: ako si tako prokleto pametan, zašto već nisi bogat? - a kompleks proizašao iz takve klime najviše osjećaju muški likovi.

Počevši od Krystalina supruga Travisa, preko njegova prvog nadređenog u FAM-ovoj piramidi, Codyja Bonara (Théodore Pellerin), nesretnog i depresivnog susjeda Ernieja Gomesa (Mel Rodriguez) pa sve do odurnog i pokvarenog vođe FAM-ova kulta, Obiea Garbeaua Drugog (Ted Levine), muški likovi iz ove serije svojevoljno su se ponudili kao žrtve na oltaru prevarantskog kapitalizma. Svaki na svoj način - Cody beskompromisnom vjerom u Garbeauov sustav, Ernie grčevitim trudom da sam sebe i sve ostale uvjeri kako pomaže ljudima kada im nudi FAM te Obie svojom umišljenom guruovskom veličinom - sasvim su prigrlili ideju o hijerarhiji hranidbenog lanca uspjeha i bogatstva koju prodaje FAM, a usput su dopustili i da im ta ideja definira muškost, pa čak i svrhu postojanja.

Krystal je, s druge strane, u cijeloj priči sasvim pragmatično. U jednoj pomalo oniričkoj epizodi, kada joj čudak kojemu dolazi prodati FAM-ove proizvode i koji se bavi skladanjem glazbe za umiranje - postavi pitanje što ona zapravo želi, ona mu iskreno odvraća - Destinee. Odgovor se njezinu sugovorniku čini dvosmislenim, ali Krystal pritom zapravo misli na svoju kćerkicu, kojoj je ime Destinee. Ona želi dobar, siguran, udoban i sretan život za svoje dijete. Ne gaji nikakve iluzije o FAM-u, novcu, bogatstvu ni uspjehu, američki joj san nije oblikovao ni svrhu ni smisao ni identitet, ali je spremna igrati igru sa svim ostalim zanesesnjacima - ili protiv njih - radi svoje kćeri i njezine budućnosti.


Foršpan za seriju 'Kako postati božanstvo u središnjoj Floridi'
Izvor: Društvene mreže / Autor: Showtime

Krystal je, pokazat će se s tijekom serije, zbog takvoga stava u povoljnijem položaju od ostalih. Njezini će se planovi nekoliko puta promijeniti pod utjecajem vanjskih zbivanja, ali ona, upravo zbog tog pomanjkanja iluzija o duhovnoj važnosti uspjeha i novca, nijednu od tih promjena neće doživjeti kao osobnu katastrofu, nego će joj se brzo i inteligentno prilagoditi. U ritmu od dva koraka prema naprijed i jednog unatrag do kraja će se prve sezone ipak naći u situaciji u kojoj joj se otvaraju nove prilike da svoj cilj i ostvari dok se svjetovi muškaraca iz njezine okoline polako, ali sigurno ruše.

Zanimljiv je to zaokret u priči o metastazama američkog sna i snalaženju malog čovjeka u njegovoj prijetvornoj prirodi. Vidjeli smo je već u nekim drugim serijama, možda ponajviše u Breaking Badu, ali ovdje je, možda više nego igdje drugdje, naglašen taj pljesnjivi kal u kojem se svi koprcaju, ali i sukob muškog i ženskog doživljaja pritiska da 'moraš uspjeti', iako je sustav postavljen nepošteno i protiv tebe. Kirsten Dunst, koja je po prirodi obdarena stavom i izrazom lica koji impliciraju određenu blaziranost i cinizam, ovdje kao da je uletjela u ulogu za kakvu je bila rođena i koja ju je čekala još otkad se počela baviti glumom i zbog toga Krystal apsolutno dominira cijelom serijom.

Hoće li pritom uspjeti razrušiti cijeli pokvareni piramidni sustav zbog kojeg je izgubila muža, a skoro i život na kakav su ona i njezina kći bile navikle - ili će pak taj sustav podjarmiti svojoj praktičnoj inteligenciji - vidjet ćemo u drugoj sezoni. No već je i ova bila pravi užitak.

Foto : Youtube
Izvor : Tportal


KOMENTARI: